9. 2. 2019.

UZ OVAKVU OMLADINU IMA NADE ZA BALKAN: Mladi iz BiH, Srbije, Hrvatske i Crne Gore jednoglasno rekli: STOP MRŽNJI!


Upoznajte mlade iz Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Srbije i Crne Gore. Oni ne mrze. Oni žive život u skladu sa vrijednostima da se svijet pa i Balkan u suštini dijeli na dobre i loše ljude.


U našem intervjuu sudjeluju:


Dalila (Bosna i Hercegovina)



                                                   Sandra (Srbija)


                                                    Alen (Hrvatska)


                                           Haris (Crna Gora)


Ovi mladi sudjeluju u intervjuu kako bi razbili predrasude o mržnji na Balkanu, kako bi malo približili sliku odnosa mladih. Naravno da nije idealno, ali oni su tu da mržnju stave u stranu i da poruče mladima ono što oni imaju reći a što se na veliku žalost jako teško može naći u mejnstrim medijima.

Postavili smo im potpuno ista pitanja na koja su odgovorili. Da ne dužimo, pogledajte šta su rekli i kakvi su njihovi stavovi.


Prije svega hvala vam na sudjelovanju u ovom intervjuu, čast mi je i zadovoljstvo što ste pristali.


1) Da li ste ikada imali predrasude prema susjedima? Ako da, 
na koji način ste shvatili da griješite?

Sandra (Srbija):
Odrasla sam u kući gde su ljudi koji vole Jugoslaviju i tu ideju da svi živimo kao jedni i budemo kao jedno tako da zaista nikad nisam imala nekih predrasuda prema ljudima druge nacionalnosti, a i sama imam veliki broj prijatelja različite vere i nacionalne pripadnosti koje zaista volim i za koje znam da su divni ljudi..

Dalila (Bosna i Hercegovina):
Ne, nikad nisam imala predrasude prema susjedima.

Alen (Hrvatska):
Imao sam predrasude prema Srbima do moje 14. godine, od puno ljudi sam znao čuti kako pljuju po njima a najviše zbog rata, pa sam nakon svojih 16 godina shvatio pa ja živim za budućnost, a ne za prošlost. Šta je bilo bilo je u ratu. A shvatio sam na način da nam naši djedovi pune glave s time, na ostale susjede nisam imao predrasude.

Haris (Crna Gora):
Nisam, oduvijek sam učen da smo mi jedan, bratski narod, bez obzira kako ga vi zvali. 


2) Da li smatrate da je Vaš grad dovoljno liberalan da su dobrodošli svi iz 
susjedstva?

Sandra (Srbija):
Sremski Karlovci su malo turističko mesto i često imamo turiste iz različith zemalja. Ovde žive ljudi koji bi dočekali svaku osobu raširenih ruku, medjutim bilo je situacija gde su ljudi imali problema samo zbog svoje nacionalne pripadnosti i nisu bili lepo dočekani od nekolicine Karlovčana. 

Dalila (Bosna i Hercegovina):
Naravno da jeste, Sarajevo je poznato po tome.

Alen (Hrvatska):
Smatram da su svi dobrodošli, jer zašto bi se mrzili? Ljudi smo. Mislim da ne bi trebalo biti nikakve mržnje među susjednim zemljama i svih drugih zemalja.

Haris (Crna Gora):
Ako ste ikada posjetili Bar, bice vam jasno zašto se ovdje takve teme ni ne spominju.


3) Da li ste Vi nekada bili na neki način nacionalno diskriminisani ili vrijeđani?

Sandra (Srbija):
Ja lično nikad nisam imala problem sa diskriminacijom, medjutim moji prijatelji (koji su druge nacionalne pripadnosti) jesu što je mene uvek rastužilo. Pogotovo predrasude i napadi izmedju vršnjaka.

Dalila (Bosna i Hercegovina):
Nažalost, da.

Alen (Hrvatska):
Uživo direktno u facu ne. Bio sam preko jedne stranice za video chat. Pa su me neki vrijeđali. Najviše iz Srbije, par Makedonaca i Bosanca. Di si “Ustaša” to je bila jedna manjina ljudi. S nekim Bosancima i Srbima i ostalim ljudima koji žive u drugim zemljama sam se lijepo razgovarao, nije bilo psovki ni ničeg. Npr. “Šta ima kod vas” “Bio sam u tom gradu”. Ali ja se ne obazirem na to.

Haris (Crna Gora):
Nisam.


4) Da li ste bili u susjednim državama i ako jeste, da li ste imali neki strah kako
ćete se provesti tamo?

Sandra (Srbija):
Nikad nisam puno putovala po drugim državama. Kada sam bila u Sarajevu turistički vodič je pokušao malo da nas zaplaši pričom. Nisam verovala da su ljudi tamo takvi i bila sam u pravu. Jedino sam u jednom kafiću koji je bio uredjen u muslimanskom stilu pitala da li ima kodeks oblačenja. Naravno to ne iz straha već radi poštovanja njih i njihove kulture jer sam ja ta koja sam došla kod njih. Dobila sam osmeh od konobara koji je rekao da je ovde svako dobrodošao bez obzira kako je obučen ili kako izgleda.

Dalila (Bosna i Hercegovina):
Da, bila sam, ali nisam imala ikakav strah.

Alen (Hrvatska):
Nisam bio u susjednim zemljama, ali planiram posjetit ove godine. Nadam se da ću biti u mogućnosti. Nadam se da neće biti nikakvih problema.

Haris (Crna Gora):
Bio sam u svim državama Yu i nikada nijesam ni pomislio da može da mi se desi nešto, samo zato što sam iz CG


5) Od *1 do *10, ocijenite koliko smatrate da mediji utiču na razmišljanje i stavove ljudi? 

Napomena: *1 je nikako ne utiču, 10* izuzetno mnogo utiču.

Sandra (Srbija):
8. Mediji imaju veliki uticaj na ljude. Tužno je što šire samo mržnju i negativne stvari pokušavajući da stvore netrpeljivost izmedju ljude a ne ljubav. Ipak mislim da ljudi koji su odrasli u porodici gde su učeni da sve ljude vole na njih mediji nemaju toliki uticaj jer ti ljudi su svesni da nisu svi takvi i da je mnogo više lepih dela učinjeno samo mediji to skrivaju.

Dalila (Bosna i Hercegovina):
10.

Alen (Hrvatska):
10* Mediji utječu jako na ljude. Jer što oni napišu ljudi odmah vjeruju u to. Mediji zapravo šire mržnju što se tiče Balkana. I mislim da bi trebali razmišljat svojim mozgom, a ne da im drugi pune glavu koje kakvim glupostima i što pročitaju da je to tako.

Haris (Crna Gora):
10.


6) Da li vjerujete u kompromis i trajno pomirenje na Balkanu?

Sandra (Srbija):
Volela bih kada bi se ljudi ponovo pomirili i voleli kao ranije. Ne moraju svi živeti ponovo pod jednom zastavom ali je dovoljno da čovek kad ode u bilo koju zemlju na Balkanu se oseti kao da je dobrodošao, kao da je kod kuće medju svojima.

Dalila (Bosna i Hercegovina):
Prije sam vjerovala, u zadnje vrijeme sve manje i manje. 

Alen (Hrvatska):
Ne vjerujem, uvijek će se netko naći protiv toga, i da se pomiri 80% Balkanaca 20% njih će se naći protiv pomirenja.

Haris (Crna Gora):
Naravno, nama je lakše da živimo zajedno i da se pomažemo u daljem razvoju.


7) Da ste uticajni, šta bi Vi uradili da doprinesete poboljšanju odnosa između država exYu?

Sandra (Srbija):
Da imam uticaj uradila bih sve što je u mojoj moći da se ljudi ponovo zavole. Širila bih prijateljstva izmedju naroda. Širila bih pozitivne vesti i priče. Pokazala bih im i posledice rata i priče ljudi koji su izgubili najmilije a opet vole sve i opraštaju. To je za mene dokaz ljubavi i toga da su ljudi svesni da rat nije rešenje nego ljubav. 

Dalila (Bosna i Hercegovina):
Poboljšala bih ekonomski razvoj jer smatram da ima važan i direktan uticaj na poboljšanje odnosa između država ExYu, radila bih na procesu pomirenja, povjerenja, suživota te otklanjanju nagomilane mržnje, kroz osnivanje međunarodnih konferencija, skupova, međureligijskih susreta, koji bi pomogli normalizaciji odnosa, ostavila bih fašističku prošlost u zaborav, stvarajući sistem koji se zasniva ne na nacionalnom, već na principu poštovanja svakog čovjeka i njegovih osnovnih ljudskih prava.

Alen (Hrvatska):
Pozvao bi medije i poslao kratku poruku. Da zajedno možemo puno toga učiniti, da surađujemo skupa,živimo za budućnost, a ne za prošlost.

Haris (Crna Gora):
Ukinuo sve medije koji raspravljaju o 90tim i ekonomski povezao svih 6 republika tako da svaka zavisi jedna od druge. 


8) Nešto za kraj...

Sandra (Srbija):
Za kraj volite se ljudi. Jer svi smo mi braća, jedan narod, jedni preci. Svi vodimo iste bitke i imamo iste muke i poslednja stvar koja nam treba je jos mržnje izmedju komšija, porodica, prijatelja ili neki novi rat. Lakše je proći i komšiji dati jedan osmeh nego ga vredjati ili napadati samo zato što znamo da je drugačije nacije od naše.

Dalila (Bosna i Hercegovina):
Tu smo gdje jesmo, Srbi, Hrvati, Bosanci i Hercegovci, jedni sa drugima ili jedni pored drugih.. Voljeti se ne moramo, ali jedni bez drugih ne možemo opstati.

Alen (Hrvatska):
Nema razlike između nas, zajedno smo jači nego svako zasebno. Družite se, nemojte stvarati mržnju!

Haris (Crna Gora):
Širimo ljubav, a ne rat.




Intervju rađen od strane:

FB STRANICA: Stranica ljubavi izmedju Srba, Hrvata i Bošnjaka

Instagram: Prijateljstvo BiH.RS.HR

Нема коментара:

Постави коментар