Intervju Emir Hadžihafizbegović : Primitivizam je naš najveći problem
Loša socijalna karta nikada ne smije biti alibi za primitivizam.
Nemam para, izvrnem djeci ljulju na Vilsonovom; nemam para, bejzbol
palicom polupam poštanske sandučiće u svom haustoru; nemam para,
zagrebem komšiji nova kola koja je kupio. Djeca šamaraju profesore,
krvavi su nam bajrami, tinejdžeri u četiri ujutro hodaju pijani po
Sarajevu i ostalim bh. gradovima
Intervju Emir Hadžihafizbegović : Primitivizam je naš najveći problem
Plavo-žute
nijanse, kao one na zastavi jedine nam domovine, posljednjih mjesec i
po vode u čaroliju Kamernog teatra 55. Za patriotski ulazak u svijet
dasaka koje život znače, a koji je donedavno ličio na smetljarnik,
„krivac“ je proslavljeni glumac i patriota Emir Hadžihafizbegović, koji
je od 13. oktobra na čelu ovog hrama kulture, a u čijem je glumačkom
ansamblu inače već 11 godina, piše Faktor.
Vizuelni identitet
Kamernog teatra upotpunio je i vraćanjem u fokus njegovog osnivača,
velikog Jurislava Korenića, čije fotografije je postavio na značajna
mjesta, a inicirao je i pokretanje manifestacije “Dani Jurislava
Korenića”, na kojoj će nagrada za najboljeg glumca nositi ime po sjajnom
Žanu Maroltu, glumcu koji je ostavio neizbrisiv trag u Kamernom tetaru i
bh. glumištu.
-Sve što radim u životu, od posvećenosti
pravljenju neke gastronomske delicije, pa do glavne uloge u teatru i
filmu, radim uz maksimalnu koncentraciju i sa gasom do daske. Tako je i u
ovih manje od dva mjeseca na mjestu upravnika Kamernog teatra 55. Dugo
igram na ovoj sceni, znam sve uposlenike, kolege glumce posebno, tako da
ne startam kao neko ko je u Kamerni teatar pao s Marsa. To je zdrav
kolektiv, sjajna povijest, 300 pozorišnih premijera, velike predstave,
umjetnici, turneje, nagrade… Ali, naravno, ima se šta popravljati i
raditi. Spomenuli ste na početku taj morbidni prolaz, i to je prvi
kontakt publike s našim teatrom. Smeće, smrad, psi lutalice, prljavi
zidovi i još ko zna šta, upregli su me u prvi posao a to je vizuelni
identitet teatra. Također, renoviramo garderobe, glumački studij,
hodnike, mijenjamo logotip teatra… Sve to ostavlja me na poslu skoro
dvanaest sati u toku dana. Sve ono što je mene u mom teatru frustriralo
kao glumca, pokušavam promijeniti kao rukovodilac. Mislim da je početak
marta iduće godine, vrijeme kada ćete dolazeći u Kamerni teatar 55,
ulaziti u jednu predivnu bajku o pozorištu, kaže Hadžihafizbegović na
početku razgovora za Faktor.
Kakav koncept rada mislite uspostaviti kada je u pitanju repertoar?
HADŽIHAFIZBEGOVIĆ:
Koncept rada na finalnom proizvodu svakog pozorišta zvanom predstava,
još usvajam. Konsultujem se sa svojim dramaturgom, šefom marketinga,
mladim rediteljima, svršenim dramaturzima ASU i sklapam već načelne
dogovore i koprodukcije s pozorištima u regiji: Zagreb, Beograd, Kopar,
Skoplje. Pored mojih saradnika u teatru pokušavam usvojiti kvalitetne
savjete i od onih koji su za pozorište senzibilirani i vole Kamerni
teatar. Svojim malim, da ih tako nazovem amandmanima, pomažu mi i Elmir
Jukić, Pjer Žalica, Srđan Vuletić, Dino Mustafić, prijetelji iz MESS-a,
Abdulah Sidran, Zlatan Ibrišimović, Maja Bektašević i Mirvad Kurić.
Zašto ne? Zašto ne osjetiti bilo našeg konzumenta i pametnih ljudi u
gradu Sarajevu? Drago mi je kada u teatru vidim i filmske radnike. Danis
Tanović nam je bio gost na premijeri predstave ‘’Naš razred’’, Dine
Mustafića. Bilo je lijepo vidjeti našeg velikog reditelja u pozorišnoj
publici. Sve to je koncept o kome si me pitala. Pokušat ćemo razotkriti
jednu enigmu koja kruži kulturnim ambijentom u Sarajevu, a to je da su
zadnjih godina vrata teatara bila zatvorena za mlade reditelje i
dramaturge sa akademije. Također, želim afirmirati i postavljati
tekstove naših zaboravljenih bh. pisaca, Skendera Kulenovića, Derviša
Sušića, Branka Ćopića, Nedžada Ibrišimovića, Ahmeda Muratbegovića…
Zašto, na primjer, poslije više decenija ne igrati dragog nam Petra
Kočića i njegovog „Jazavca pred sudom’’? U mom mandatu više neće biti
glomaznih scenografija i tone željeza. Tu će se igrati najteži i
najbolji žanrovski teatar, a to je psihološki realizam.
Činjenica je da je kultura u BiH u teškoj situaciji. Šta učiniti?
HADŽIHAFIZBEGOVIĆ:
Zvoni nam alarm kao državi da shvatimo kako je kultura najbolji
promotor države. Vrlo brzo neoliberalni kapitalizam u svoj svojoj
surovosti, progutat će raznolike bosanskohercegovačke resurse. Ta
sudbina čeka i cijelu regiju. Nakon banaka, struje, mobilne telefonije,
vode, pašnjaka, koje će nam poklopiti trilateralne komisije, šta će
ostati? Pa, ostat će nam naš kulturni identitet. Mogu nam odnijeti
mobilnu telefoniju, ali ne mogu sevdalinku i Sidrana. Mogu nas unajmiti
da im za satnicu od četiri eura pravimo kačkete za golf i tenis, ali ne
mogu uzeti i prisvojiti „Baštu sljezove boje“, Branka Ćopića, slike
Safeta Zeca i Mersada Berbera, te pjesme Davorina Popovića. Mogu nam
dizati kamate na lihvarske kredite ali ne mogu iz moje sobe iznijeti
Zlatnog lava iz Venecije. Dakle, buduće granice evropskih zemalja bit će
omeđene kulturnim međama. E, to država još nije prepoznala. Jeste udar
na državu paljenje Predsjedništva BiH, ali ništa manji udar nije
zatvaranje Zemaljskog muzeja. Raduje me svaki arhitektonski trijumf u
mojoj zemlji. Lijepo je vidjeti 100 kilometara novog autoputa, od Zenice
do Pazarića. Ali nikad nećemo biti ozbiljna država dok nam ljudi poput
Abdulaha Sidrana žive u egzistencijalnoj panici. Kultura je mnoge zemlje
spasila od nestajanja, a ja molim Boga da otvori oči onima koji
odlučuju i da stotine miliona nečega stave u tu hazmu koja se zove
kulturna sehara BiH. Isti krik puštam i za sport, da sada ne elaboriram o
njemu sve ispočetka.
Imamo sve, ali kao da to ne znamo iskoristiti. Zašto? Je li u pitanju neznanje ili nekome odgovara ovakvo stanje?
HADŽIHAFIZBEGOVIĆ:
Kada je Gospodar svih svjetova, u pećini Hira spuštao prve riječi,
posljednjem Božijem poslaniku, Muhammedu a.s., to su bile riječi: “Ikre,
bismi rabbike – Uči i čitaj u ime Boga“. Pa, ima li jasnije poruke od
ove Božje poruke koja nas spašava od neznanja i primitivizma? Učenje,
znanost, pamet, etika, moral, vjera, sve to danas baštinimo na kašičicu.
Spalio sam iluziju da politika može donijeti neku ekstremnu blagodat
ljudima na planeti. Ta se misao disperzira i na Bosnu i Hercegovinu. Ali
duboko vjerujem da moramo pristupiti deprimitivizaciji našeg društva.
Od haustora do parlamenta.
Na šta tačno mislite kada kažete „deprimitivizirati“?
HADŽIHAFIZBEGOVIĆ:
Primitivizam je trenutno najveća boljka bh. društva. On porađa
mnogobrojne loše ljudske osobine. Pohlepu, licemjerstvo, laž, zavidnost.
Primitivizam porađa fašizam, nepotizam i korupciju. Sve kreće od
primitivizma. Loša socijalna karta nikada ne smije biti alibi za
primitivizam. Nemam para, izvrnem djeci ljulju na Vilsonovom; nemam
para, bejzbol palicom polupam poštanske sandučiće u svom haustoru; nemam
para, zagrebem komšiji nova kola koja je kupio. Djeca šamaraju
profesore, krvavi su nam bajrami, tinejdžeri u četiri ujutro hodaju
pijani po Sarajevu i ostalim bh. gradovima. Jednostavno, najveći bh.
problem u ovom trenutku je primitivizam. Nije ni ekonomija, nije ni
raskol između političkih partija, nije ni Dodik, ni treći entitet. Kako
budemo radili na deprimitivizaciji društva mi ćemo se bolje osjećati.
Krah obrazovnog sistema, ruinirana porodica i osiromašeno društvo, jesu
racionalno uporište za nered, ali ako iz sebe izvučemo ono najbolje, i
ako budemo obavili razgovor sami sa sobom, stvari se mogu jako
popraviti. Kada dignete papir s ulice i bacite ga u kantu za smeće,
popravili ste svijet.
Ko su krivci za takvo stanje u društvu?
HADŽIHAFIZBEGOVIĆ:
Naš je narod dobar koliko je zapušten. Govorim o Bošnjacima. Jer narod
je kao automobilski motor. Uzmite najnovijeg mercedesa i stavite ga u
garažu 20 godina. Neka mu je pun rezervoar, siđite poslije 20 godina i
probajte ga upaliti. Nema šanse. Dakle, imam svoju teoriju na koju se
mnogi ljute, a to je da je naš narod zapušten od strane dvije
institucije. A to su najača bošnjačka stranka i Islamska zajednica. Član
sam i SDA i IZ, i obje institucije jako volim, i imam pravo da ih
kritikujem, jer smatram da nisu odgovorili na historijsku zadaću koja je
pred njima postavljena. I da ne budem do kraja ljut, čini mi se da neki
novi vjetrovi pušu sa reisom Kavazovićem i sa Bakirom Izetbegovićem,
novim predsjednikom SDA.
Kako popraviti stanje?
HADŽIHAFIZBEGOVIĆ:
U svim društvenim segmentima moramo ponovo uspostaviti sistem
vrijednosti. Ovdje vlada teorija ublehe. Na ovim prostorima da bi bio
omiljen moraš biti prosječan. Isplati se nekad poturiti leđa, najlakše
je živjeti neki personalni hedonizam. Naše stranke su gotovo zaboravile
na malog običnog čovjeka, one žive paralelne svjetove. Naravno, ima tamo
i jako čestitih ljudi. Moramo se baviti i politikom, ne smije se
praviti otklon od nje. Biti oportun u politici znači praviti manevarski
prostor zombijima.
Kakvi su Vaši glumački planovi u narednom periodu?
HADŽIHAFIZBEGOVIĆ:
U narednom periodu snimam dva igrana filma, oba u Sarajevu. Najzad je
došlo i vrijeme za realizaciju igranog filma „Žaba“, u režiji Elmira
Jukića, i svi smo zbog toga veoma sretni. Prva klapa filma treba pasti
početkom januara u Refresh produkciji i sa producentom Ademirom
Kenovićem. Snimanje filma gotovo da se poklopilo sa jubilarnom 200-tom
„Žabom“ koju igramo u decembru u Kamernom teatru 55. Zaista je
impozantna ta priča sa našom „Žabom“ koju igramo već sedam godina, kako u
Sarajevu tako i u regiji, i po evropskim scenama, i bit će zanimljivo
cijelu tu teatarsku priču prenijeti na celuloidnu traku. Drugi film koji
radim je film Alena Drljevića „Muškarci koji ne plaču“. Alen Drljević
je napisao scenarij i režira film. Producent je filmska kuća Deblokada i
snimanje bi trebalo početi u drugoj polovini aprila 2016. godine. U
filmu još igraju Miki Manojlović, Ivo Gregurević, Boris Isaković, Leon
Lučevac, Goran Bogdan i Ermin Bravo. To je potresna priča o ljudima iz
rata koji su pripadali raznim vojnim grupacijama. Svi se okupljaju u
jednom terapeutskom centru i tu počinje zaplet.
(abc.ba)
Нема коментара:
Постави коментар